Mesto kostí (Recenzia)

Originálny názov: City of Bones
Vydavateľstvo: Slovart 2012
Séria: The Mortal Instruments
Diel: 1/6
Počet strán: 440
Žáner: YA, fantasy

Pätnásťročná Clary Freyová sa v nočnom klube stane svedkom vraždy - vraždy, ktorú spáchali traja tínedžeri so zvláštnymi tetovaniami na tele a s prapodivnými zbraňami. Stačí len okamih a všetky telá jej zrazu zmiznú pred očami. Potom je naozaj ťažké zavolať policajtov, aby vyšetrili vraždu neviditeľnej obete neviditeľnými tínedžermi.
Tak sa Clary prvýkrát stretla s Jaceom, Tieňolovcom, ktorý zbavuje náš svet démonov. Clary je vtiahnutá do Jaceovho sveta, jej mama zmizne a ju napadne démon. Ale prečo majú démoni záujem o Clary a jej mamu? A prečo Clary ako jediná vidí Tieňolovcov a svet démonov?

***

Mesto kostí sme si zobrali na dovolenku s tým, že obidve so sestrou ju už konečne prečítame a hneď, keď sa vrátime, pôjdeme do kina. Tento plán nám zlyhal, keďže ja som začala knihu čítať až posledný deň, tým pádom sme kino hneď v stredu nestihli. Čo však nevadí, keďže ideme zajtra a ja už sa strašne, strašne, STRAŠNE teším, pretože Mesto kostí a Jace... to bolo niečo.

Mala som trochu problém prelúskať sa cez prvú tretinu. Hlavným faktorom bol slovenský preklad (alebo celkový štýl autorky, neviem to posúdiť, keďže som knihu čítala len po slovensky) a obrovské množstvo chýb. Podľa mňa, keď sa už raz ide vydávať kniha, ktorá rozhodne nemá predajnú cenu 2€, tak to aspoň poriadne skontrolujem. A čo sa týka toho prekladu, tak možno to bolo iba mnou (sťažovala sa síce aj sestra, tak neviem), ale prekladateľ používal slová ako z inej doby a keď sa snažil zapadnúť do terajšej doby, bolo to viditeľne na silu. Ale ako som vyššie spomínala, neviem posúdiť, či bol problémom autorkin štýl písania alebo preklad. Musím však povedať, že približne od polovice, sa to trochu zlepšilo a kniha sa mi aj preto čítala ľahšie.

Ale teraz k deju. Od začiatku približne do polovice som Mesto kostí považovala za dobrú, ale priemernú knihu. Stále sa tam síce niečo dialo, ale až tak ma to nezaujalo a nechápala som, čo na tom kto vidí.

Clary mi ako hlavná hrdinka nevadila, ale ani ma veľmi neohúrila, hlavne tým, ako sa stále oháňala, že ona nie je dieťa a dokáže sa o seba sama postarať. Jace, ako inak, ďalšia láska  na prvý pohľad. Ironický, protivný, neskutočne príťažlivý a skrátka dokonalý (samozrejme, že tu je dôležitým faktorom aj herecké obsadenie...). Ostatné postavy sa mi páčili, niektoré viac, niektoré menej, ale myslím, že ani jedna nebola taká, ktorá by mi vadila.

Páčil sa mi svet, ktorý autorka vytvorila. Bolo to z každého rožka troška, ale zároveň niečo úplne iné a nové. Som maximálne zvedavá, aké je filmové spracovanie, ale podľa ohlasov súdim, že výborné. S výberom hercov som viac než spokojná a trailer vyzerá tiež super.

Mesto kostí teda celkovo hodnotím do prvej polovice ako priemernú, ale potom ako úžasnú knihu. Všetko sa výrazne zlepšilo - správanie postáv, dej ma dokázal viac vtiahnuť a to hlavné, aj preklad bol oveľa lepší. Myslím, že Cassandra napísala skvelý začiatok série a koniec knihy zaručil, že určite siahnete po ďalších častiach. Taktiež autorku môžeme zaradiť k spisovateľom, ktorý knihám robia tie najhoršie možné konce (súdim zatiaľ len podľa prvej časti, ale aj to stačí!). Celú noc po dočítaní knihy som si podvedome, napoly v sne opakovala, ako to mohla urobiť a ako sa z toho dostane. Samozrejme, na nič som neprišla, a preto si musím rýchlo prečítať ďalšie diely! Tento mesiac plánujem minimálne ešte jeden.

Celkové hodnotenie: