Prežiť (Rýchlorecenzia)

Originálny názov: Survive
Vydavateľstvo: Ikar 2012
Počet strán: 200
Žáner: YA
Moje hodnotenie obálky: 2/5

Najprv bojovala o to, aby mohla zomrieť, potom zúfalo túžila žiť. Všetko zmenila láska.
Je krátko pred Vianocami. Tínedžerka Jane letí domov do Montclairu v New Jersey, letí však „do zabudnutia“, tajne vyzbrojená fľaštičkou s tabletkami. Kým lietadlo pristane, už nechce byť medzi živými. Štedrý večer pre ňu znamená smrť – pripomína jej otcovu samovraždu. Jane nepochybuje, že jej je predurčený rovnaký osud. Z psychiatrickej liečebne, kde po prvom pokuse o samovraždu strávila rok, ju na sviatky pustia domov, a tak sa jej konečne naskytne príležitosť.
Odrazu sa lietadlo dostane do turbulencií a všetko sčernie.
Jane sa preberie uprostred besniacej búrky kdesi v horách, v snehu sú rozmetané trosky lietadla a mŕtve telá. Okrem nej haváriu prežil jediný pasažier – chlapec menom Paul. Na ceste za záchranou zdolávajú skalné steny, v noci sa túlia k sebe, aby sa zahriali. V ľadovej ničote sa medzi nimi vytvára jedinečné citové puto. A Jane si vďaka Paulovi prvýkrát želá prežiť, teší sa na spoločnú budúcnosť.
Divočina je však zradná a šancu dostane len jeden z nich.
Strhujúci príbeh o láske, odvahe a obrovskej sile nádeje.

***

Čo sa mi páčilo:
Je zvláštne, že keď má človek kritizovať, tak vie presne napísať všetko, čo mu vadí. Ale keď má chváliť, zrazu nemá slová. Príbeh, postavy, spád deja, napätie, všetko super. Keďže je kniha naozaj tenká, ani na jednej strane neostal čas na nudu a to je u mňa veľké plus. V skratke by som celú knihu asi zhrnula tak, že mám asi slabosť na emocionálne vyčerpávajúce knihy (aspoň ja túto knihu za takú považujem).

Čo sa mi nepáčilo:
Neviem, či vôbec nájdem niečo, čo sa mi na knihe nepáčilo. Možno to, že kniha bola taká krátka, pretože som ju naozaj prečítala asi za dve hodiny a chcela by som si ju užiť ešte viac, ako som si ju užila.

Celkové zhrnutie:
Najskôr som k tejto knihe bola dosť kritická. Nezaujala ma asi ničím a myslela som si, že to bude nejaká na rýchlo napísaná hlúposť. A možno aj preto som z nej skoro spadla na zadok. Nemala som od nej žiadne očakávania, ale Prežiť ma chytilo za srdce. Príbehy, kde hrozí smrť na každej strane (a je tu istý predpoklad, že jeden z hrdinov môže každú chvíľu zomrieť), ma dostávajú na kolená a som z nich citovo absolútne vyčerpaná. A aj toto bola jedna z tých, z ktorých sa musím dlhšie spamätávať.
Mám také svoje merítko, že knihe, ktorá ma rozplače naozaj úprimne, dávam 5*. A táto kniha ma rozplakala. Nie na pol hodinu, ako sa mi to stalo iba pri pár knihách, ale slzy mi tiekli a myslím, že aj to sa ráta. S odstupom času by som jej možno dala aj 4*, ale hneď po dočítaní, som z nej bola mimo, takže ostávam pri pôvodnom hodnotení: