Zlodejka kníh (Recenzia)

Autor: Markus Zusak
Originálny názov: The Book Thief
Vydavateľstvo: Ikar 2010
Počet strán: 480
Žáner: historical fiction

Liesel Memingerová prichádza do nemeckého mestečka Molching, kde ju čakajú adoptívni rodičia. Postupne si zvyká na krik a výčitky novej mamy Rosy i na láskavosť nového ocka Hansa. Liesel si nachádza priateľov – aj toho najlepšieho, ktorý sa do nej zaľúbi. Zoznamuje sa so slovami, učí sa ich čítať i zapisovať. Počúva hudbu, ktorou jej ocko obveseľuje mestečko. A hoci by to od nej asi nik nečakal, kradne knihy.
Na všetko, čo vnímavá Liesel prežíva, však dopadá tieň Adolfa Hitlera, ktorý vládne Nemecku a nepochybne aj srdciam väčšiny jeho obyvateľov. Jej ocko nacistickému poblázneniu odolal a Liesel sa čoskoro naučí rozlišovať medzi svetom "tam vonku", kde treba na požiadanie hajlovať či vešať zástavy so svastikami, a svetom "vnútri", v dome, kde sa v pivnici ukrýva mladý židovský utečenec.
Blíži sa koniec vojny, život je čoraz ťažší a Smrť, rozprávač strhujúceho príbehu Liesel Memingerovej, má čoraz viac práce. Jeho pohľad sprevádza čitateľov od prvej stránky po poslednú a prifarbuje ju melanchóliou i čiernym humorom.

***

Vo väčšine prípadov knihám o vojne sa vyhýbam. Teraz nemyslím tie vymyslené, dystopické alebo paranormálne vojny, ale tie skutočné. Nie preto, že by ma nebavili, ale preto, že ich dosť ťažko znášam. Tento mesiac je to však už moja druhá vojnová kniha. Prvou bolo Na západe nič nové (povinné čítanie do školy), ktoré je o prvej svetovej. Nebolo to zlé, ale veľmi ma to nechytilo. Zlodejka kníh je však niečo úplne iné.

Zlodejka kníh je príbeh o dievčati, Liesel, ktorá to v živote nemá ľahké. Žije v období druhej svetovej vojny, v Nemecku, v adoptívnej rodine, pretože jej matka sa o ňu nemohla starať. Musí sa vyrovnať so smrťou svojho malého brata a naučiť sa žiť nový život v novej rodine.

Jej nevlastní rodičia boli zaujímavými postavami. Otec Hans je postava, ktorá je sympatická asi každému. Napriek tomu, že oficiálne vstúpi do NSDAP, doma je absolútne proti Hitlerovi, nacizmu a vojne. Dokonca riskuje a ukryje vo svojom dome žida, čím plní svoj sľub priateľovi, ktorého zabili v predchádzajúcej vojne. Matka Rosa je Hansov úplný opak. Od začiatku je na Liesel hrubá, stále jej len rozkazuje a ničím nedáva najavo, že by ju mala čo i len trochu rada. Bolo ale veľmi zaujímavé sledovať to, že je to jej vlastný spôsob, ako svojim najbližším povedať, že ich ľúbi.

Liesel sa so svojou situáciou vyrovnáva po svojom - kradne knihy. V celom príbehu ich neukradla veľa, ale každá kniha, ktorá sa k nej dostala, priniesla so sebou aj kľúčovú udalosť v jej živote. Liesel nachádza útechu vo vymyslených príbehoch a postupne predstavuje knihy aj svojim susedom. Avšak citové puto si nevytvára len ku knihám, ale aj k svojej novej rodine, hlavne k otcovi, k mladému židovskému utečencovi, ktorý sa skrýva v ich pivnici a k najlepšiemu kamarátovi, do ktorého sa zaľúbi. Na to však príde až neskoro.

Napriek tomu, že táto kniha je o vojne a utrpení, poznámky rozprávača, ktorým je Smrť, odľahčili každú situáciu v knihe. A keďže je to obdobie vojny, Smrť mala vtedy veľmi veľa práce. A napriek tomu, že Smrť načrtne, ako sa kniha skončí, aj tak mi ušlo pár sĺz.

Zlodejka kníh je krásna kniha, ktorú by si mal prečítať každý. Poskytuje trochu iný pohľad na vojnu, nacizmus a Hitlera. Knihu som začala čítať hlavne kvôli filmu, na ktorý chcem ísť do kina. Absolútne neľutujem, že som sa do nej pustila a rozhodne ju len odporúčam.

Pozrite si aj filmový trailer (ak ste už nevideli film):