Půlnoční palác (Recenzia)

Originálny názov: El palacio de la medianoche
Vydavateľstvo: CooBoo 2014
Séria: Niebla
Počet strán: 264
Žáner:  YA

V srdci Kalkaty číhá temné tajemství…
Hned po svém narození dvojčata Ben a Sheere málem padla za oběť nájemnému vrahovi. Pro své vlastní bezpečí proto vyrůstají každý zvlášť: Ben v sirotčinci a Sheere cestuje se svou babičkou po celé Indii. Ovšem v roce 1932, kdy je jim oběma šestnáct let, vše začne nanovo a hrozí jim neskutečné nebezpečí. Ben tuší spojení se svým otcem, který přišel o život při tragické nehodě. Při pátrání po pravdě se dvojčata dostávají čím dál hlouběji do temného kalkatského podsvětí a mají proti sobě soupeře, jenž se zdá být pouhou iluzí, klamným přeludem, který přesahuje možnosti veškerého chápání.

***

Ben vyrastá v sirotinci, kde si spolu s ďalšími kamarátmi založili vlastnú tajnú a exkluzívnu Chowbar Society (Mimochodom, ten názov má nejaký význam, ale nikde som sa nedopátrala, čo to vlastne znamená. Neviete mi poradiť?), ktorej základným pravidlom je navzájom si pomáhať v každej situácii. Keď sa v sirotinci objaví staršia žena so svojou vnučkou, odštartuje sa lavína udalostí, ktoré ovplyvnia život nielen Bena, ale aj ostatných.

Príbeh je vyrozprávaný z pohľadu Iana, ktorý je Benovým najlepším priateľom a takisto je členom Chowbar Society. Línia príbehu, ktorú vytvárajú spomienky členov CH.S. a ktorá je rozdelená tuším do piatich kapitol, je prerušovaná Ianovými vsuvkami "z prítomnosti", ktoré načrtnú, čo môžme približne očakávať od ďalšieho vývoja príbehu.

Až keď som si pozerala knihu na GR, zistila som, že je zo série, ktorej prvú časť (Kníže z mlhy) som čítala len nedávno.  Na konci Knížetě som mala pocit, že by sa príbeh mohol, ale nemusel skončiť len prvou časťou, a tak som sa celkom potešila, že mám v rukách druhý diel. Ale podľa anotácie sa mi to k sebe vôbec nehodilo a nakoniec som prišla na to, že  druhá časť je úplne o niečom inom a ich jediným spoločným prvkom je to, že sú určené pre mládež a v oboch sa pri nejakých nadprirodzených veciach objavila hmla. V podstate to ale vôbec nie je problém, keďže jednotka môže byť aj bez pokračovania s otvorenejším koncom.

Neviem, čím to je, ale Zafón si ma získal už prvou knihou. Je pravda, že táto séria je určená mládeži, tipovala by som tak od 10 do 13 rokov, ale jeho knihy majú to čaro, že zaujmú čitateľa v každom veku. Niežeby som ešte nepatrila medzi mládež, ale je jasné, že keby čítam tieto knihy, keď som bola mladšia, určite by som z nich bola nadšená. Teraz si pri ich čítaní užívam veľmi kvalitne napísaný príbeh, ktorý má tú správne temnú, pochmúrnu atmosféru. Netuším, ako ju Zafón vytvára, ale je tam.

Od knihy nemôžete očakávať výrazné zvraty a strhujúci záver. Všetko sa tam deje veľmi plynulo a vy vlastne očakávate, ako kniha skončí. Ak ste však čítali nejakú knihu od Zafóna, určite ste už objavili to čaro, ktoré jeho príbehy rozhodne majú. Ak nie, začnite ho objavovať, možno práve cez  túto knihu. Rozhodne stojí za prečítanie, minimálne ako oddychové a trochu pochmúrne čítanie.