streda 10. septembra 2014

Dôvod dýchať (Recenzia)

Autor: Rebecca Donovan
Originálny názov: Reason to Breathe
Vydavateľstvo: Noxi 2014
Séria: Breathing
Diel: 1/3
Počet strán: 368
Žáner:  contemporary
Moje hodnotenie obálky: 4/5

Anotácia:
V pokojnom meste Weslyn sa väčšina ľudí zaujíma najmä o to, či budú videní a s kým. Emma Thomasová by však najradšej bola neviditeľná, hoci patrí k najúspešnejším študentom. Nikto okrem jej najlepšej priateľky Sary netuší, že od otcovej smrti žije ako v nočnej more. Mama sa o ňu nevedela postarať a tak sa jej ujal strýko s manželkou. Musí si sťahovať rukávy, aby zakryla modriny. A vôbec netúži po tom, aby ľudia zistili, aký vzdialený je jej skutočný život od dokonalosti.
Jedného dňa však vstúpi do Emminho života láska. Nový spolužiak Evan chodí na väčšinu jej predmetov a zapojí sa do redakcie školských novín, ktoré vedie Emma ako šéfredaktorka. Nakoľko zmení Evan jej život? Pomôže jej nájsť dôvod dýchať?
Dovolí mu vôbec vstúpiť do svojho života, aby jej ukázal, že svet môže byť o oveľa krajší a zábavnejší? A to aj za cenu odhalenia strašného tajomstva, ktoré sa snaží zúfalo skrývať?

***

Je možno trochu paradoxné, že na túto knihu ma nalákali najmä negatívne recenzie. Väčšina všeobecne kritizovaných kníh ma nakoniec veľmi milo prekvapí, tak som očakávala, že s knihou Dôvod dýchať to bude podobné. Som veľmi rada, že som si ju mohla prečítať ešte pred jej oficiálnym vyjdením a spraviť si na ňu vlastný názor.

Príbeh je zameraný na Emmu, ktorá žije u strýka a tety, pretože jej otec zomrel a mama je alkoholička. Sústreďuje sa len a len na štúdium, dosahuje vynikajúce výsledky, je asi vo všetkých športových kluboch, takisto je šéfredaktorkou školských  novín a zúčastňuje sa na množstve iných aktivít. Má len jednu najlepšiu kamarátku Saru, ktorej sa so všetkým zdôveruje. Ona jediná vie, čo sa v skutočnosti deje u Emmy doma a celú knihu sa jej snaží pomôcť. 

Podľa anotácie ma kniha veľmi zaujala a aj keď mám rada vtipné knihy, rovnako rada si prečítam aj knihu, ktorá sa zaoberá vážnejšou témou. V tomto prípade je to téma domáceho násilia. Emmina teta Emmu týrala, ponižovala, bila a šikanovala. Pred všetkými ostatnými, dokonca aj pred manželom a svojimi deťmi sa k nej chovala ako-tak znesiteľne, ale keď s ňou ostala sama za zatvorenými dverami, všetko sa zmenilo. 

Ide však o to, že takúto vážnu tému, ktorá sa týka, bohužiaľ, množstva ľudí a detí, treba spracovať citlivo. A to je najväčšia chyba tejto knihy. Malo to byť hlavným problémom celého príbehu, ale autorka to opísala na zopár stranách a odbila to pár vetami. Tým pádom celý problém banalizovala a to vo výsledku nepôsobí až tak dobre. Nevravím, že by som túžila po nejakých podrobných opisoch toho, ako teta Emmu týra, ale zasa mi nepríde vhodné ani to, že Emma sa zrazu ocitla na zemi, zrazu ju "niekto" šľahal opaskom po chrbte a hneď na ďalšej strane sa Emma tvárila akoby nič, aj keď bola úplne zničená. 

Namiesto toho sa stalo hlavným problémom to, že Emma sa zamilovala do Evana a celý čas sa ho snažila od seba dostať, pretože ona mu predsa nemôže nič povedať, tak sa s ním nemôže ani rozprávať. Na mňa to skôr pôsobilo ako slabosť a nie odvaha, že sa s tým Emma vyrovná sama. 

Je to škoda, nápad knihy nie je zlý, ale, bohužiaľ, mne tam toho chýbalo dosť (a niečoho bolo až príliš veľa). Koniec knihy ma prekvapil, nečakala som, že autorka bude taká brutálna a ukončí to tak, takže ma celkom nalákal na druhý diel, ale nejak extra po ňom neprahnem a myslím si, že keď si ho neprečítam, ani  nič sa nestane. 

Nakoniec teda predsa len súhlasím s väčšinou, ktorej sa kniha nepáčila. V určitých momentoch mi z nej bolo zle, v určitých mi zasa prišla hlúpa. Nebolo to úplne to najhoršie, čo som čítala, ale ani ma tá kniha nedonútila, aby som pri nej ostávala. Možno sa to s druhým dielom zlepší, Emma začne konečne niečo robiť a nie všetko len trpieť.

Moje hodnotenie:
 Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Noxi.
Knihu si môžete kúpiť tu
Ellie

3 komentáre:

  1. Aj táto recenzia ma utvrdila v tom, že toto čítať nebudem a nechcem :)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Knížka mě lákala, ale teď po téhle recenzi už asi ne :D

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Páni to nezní moc dobře, knihu jsi vážně nešetřila :D

    OdpovedaťOdstrániť