Silo (Recenzia)

Originálny názov: Wool
Vydavateľstvo: Ikar 2014
Séria: Silo
Diel: 1.
Počet strán: 560
Žáner:  dystópia

Svet, ako ho poznáme dnes, sa stal neobývateľným. Posledným útočiskom ľudí, ktorým sa podarilo prežiť, je obrovské, vyše stoposchodové podzemné silo. Ľudia sa tu rodia, žijú a pracujú, aby sa po smrti stali výživou pre rastliny na farmách. Pohyb po sile je možný iba po točitom schodisku, mnohí obyvatelia sa preto od svojho rodiska za celý život nevzdialia viac než niekoľko poschodí. Platia tu prísne pravidlá, pôrodnosť podlieha kontrole, iná ako oficiálne schválená láska je neprípustná. Naoko spravodlivá spoločnosť je v skutočnosti rozdelená podľa úloh vykonávaných pre silo aj podľa spoločenského postavenia, ktoré s hĺbkou klesá. Výhľad na zem sprostredkúvajú kamery a veľké obrazovky, no rozprávať či dokonca snívať o povrchu je zakázané. Trestom je, paradoxne, vyhnanstvo na vytúžený povrch zeme, z ktorého niet návratu. Súčasťou trestu je čistenie kamier. Ale prečo z doterajších odsúdencov ani jeden neodmietol vykonať túto povinnosť?
Silo je cyklus na seba nadväzujúcich príbehov. Sleduje osudy viacerých postáv a ich úsilie dopátrať sa pravdy o sile a zámeroch tajomného IT oddelenia, ktoré má v tejto uzavretej spoločnosti podozrivo výnimočné postavenie.
***

Konečne dystópia pre dospelých. Samozrejme mám veľmi rada young adult knihy, ale rada ich prestriedam s knihami pre dospelých. A musím povedať, že dystópií pre dospelých veľa nepoznám. Preto, keď som mala možnosť prečítať si Silo, hneď som sa do neho pustila. A neľutujem!

Nachádzame sa v budúcnosti, v ktorej je vzduch znečistený toxínmi a život prebieha v 144-poschodom sile pod zemou. Vonkajší svet je možné pozorovať len cez kamery, ktoré sa ale z času na čas musia vyčistiť. Preto ten, kto v sile poruší zákon, je vyhostený na povrch, musí kamery očistiť a nakoniec na povrchu zomiera.

Silo je perfektne premyslené a usporiadané. Na najvyšších poschodiach je vedenie – starostka, šerif a jeho zástupca, ktorí dozerajú na poriadok v sile a plynulý chod života. Zákony sú veľmi tvrdé predovšetkým pre to, aby nedochádzalo k vzburám  a ľudia sa starali o to, pre čo boli vychovaní. Každé oddelenie zaberá niekoľko poschodí. Sú tam zásobovači, výrobcovia potravín, jedálne, nemocnice, pôrodnice, IT- čkári a nakoniec, v úplných hlbinách,  sú mechanici starajúci sa o celý chod sila a dodávky energie.

Silo ukrýva mnoho tajomstiev, o ktorých vie len hŕstka vyvolených a ich preniknutie do spoločnosti by vyvolalo katastrofálne následky a úplný kolaps celého systému. Preto po každej vzbure, ktorá kedy v sile nastala, sa celý počítačový systém vymaže, aby ľudia začali odznova bez akýchkoľvek predchádzajúcich informácií. Ale ako to už býva, nič sa nedá skrývať večne. Aj tu sa nájde pár odvážlivcov, ktorí napriek hrozbe smrti, chcú zistiť pravdu. Mnohí pri tom prídu skutočne o život. Ešte si postavu ani poriadne nestihnete obľúbiť a autor ju necháva zomrieť. Naozaj sa s nimi nemazná a vy  preto absolútne nie ste schopní odhadnúť, akým smerom sa príbeh bude uberať. Len viete, že musíte čítať stále ďalej a ďalej. Čakajú vás zvraty, podlé intrigy, klamstvo a dostatok akcie.

Hugh Howey má absolútne skvelé opisné schopnosti. Celú knihu som bola s hlavnými hrdinami v sile aj ja. Všetko som si vďaka výborným opisom predstavovala. Nebolo tam nič zmätené, čo by nedávalo zmysel. Kniha sa čítala veľmi dobre a veľmi rýchlo. Bolo tam dostatok dialógov a mnoho postáv, ale napriek tomu som mala vo všetkom jasno.  Na začiatku sa vám 559 strán bude zdať možno veľa, ale na konci budete mať určite chuť čítať hneď ďalší diel, aby ste vedeli, ako to všetko bude pokračovať.

Ak chcete výborný thriller plný tajomstiev, vzbúr, intríg a poriadnej dávky akcie, Silo je to pravé pre vás...tak ako pre mňa. Neviem sa dočkať jeho pokračovania. Dúfam len, že vydavateľstvo Ikar nás nenechá dlho čakať.