Škola dobra a zla (Recenzia)

Autor: Soman Chainani
Originálny názov: The School for Good and Evil
Vydavateľstvo: CooBoo 2014
Séria: The School for Good and Evil
Počet strán: 424
Žáner:  YA, rozprávka

Sophie čakala celý život na to, kým ju unesú do Školy dobra, kde sa z nej stane princezná, nájde si toho pravého princa a budú spolu naveky šťastní. Teda aspoň taký bol plán. Sophie a jej kamarátka Agatha totiž pochádzajú z Gavaldonu, mestečka, kde sa každé štyri roky stratia dve deti. Nikto však netuší, kam sa vlastne podejú. V Škole dobra a zla sa z nich potom podľa predurčenia stanú kladné alebo záporné rozprávkové postavy.

***

Na knihu Škola dobra a zla som sa tešila odkedy vydavateľstvo CooBoo ohlásilo jej vydanie. Rozprávkových kníh pre trochu starších čitateľov nevychádza až tak veľa. Vlastne, okrem Zakletej ma žiadna iná nenapadá. (Mimochodom, tá sa mi veľmi páčila.) A to je škoda. Veď, kto by nemal rád rozprávky? Teraz myslím skutočné rozprávky, nie knihy, ktorých dej je síce ako z rozprávky, ale v zlom slova zmysle.

Škola dobra a zla rozhodne takou knihou nie je. JE to skutočná rozprávka, ktorá je napísaná tak uveritelne, že som na chvíľu žila v predstave, že táto Škola skutočne existuje. Že skutočne existuje Gavaldon, z ktorého každých  pár rokov miznú deti a nikdy sa nevrátia a že skutočne sa rozprávky vytvárajú tak, ako v Škole dobra a zla.

V knihe sa spomínajú v rôznych súvislostiach rozprávky známe na celom svete, ale Škola dobra a zla je úplne novou a originálnou rozprávkou, ktorá by si rozhodne zaslúžila aj filmové spracovanie. A keby nejaké je, veľmi rada by som si ho pozrela.

Hlavnými postavami knihy sú dve kamarátky, také odlišné, že by nikto nikdy nepovedal, že by kamarátkami skutočne mohli byť. Sophie je typicky príklad krásnej, ale namyslenej princeznej, ktorú Gavaldon unavuje a túži sa odtiaľ dostať niekam, kde jej krásu ocenia. Agatha je škaredá, utiahnutá čudáčka, ktorá zasa túži byť neviditeľná. Je jasné, že zo Sophie by bola dokonalá princezná, zatiaľ čo z čudnej Agathy dokonalá bosorka. Ale aké však je ich prekvapenie, keď ich dve skutočne unesú do Školy dobra a zla a Sophie sa ocitne medzi bosorkami a z Agathy sa zrazu stala princezná...

Obe dievčatá sú inteligentné a svojím spôsobom krásne a obe sa počas celej knihy vyvíjajú. Na konci knihy je každá úplne iná a je vidieť, že autor sa s ich postavami skutočne vyhral. Ale predsa len musím priznať, že Agathu som si obľúbila hneď od začiatku a počas celej knihy som ju mala radšej než Sophie. Za to však Sophiine časti knihy ma bavili viac ako Agathine. Predsa len Škola zla bola o niečo vzrušujúcejšia.

Celkovo sa mi kniha veľmi páčila a bavila ma, ale predsa  len ma nedokázala tak pohltiť, že by som ju prečítala za niekoľko hodín. Ani neviem povedať, čo presne mi tam vadilo, ale niečo áno. Možno som na ňu len nemala náladu. Ale verím, že druhá časť bude ešte lepšia než prvá a už teraz sa na ňu veľmi teším, pretože koniec knihy ma na ňu úplne nalákal . Rozhodne knihu odporúčam a myslím, že každý si v nej nájde niečo, čo ho zaujme.

“In the end, Good always wins.”