Kniha života (Recenzia)

Originálny názov: The Book of Life
Vydavateľstvo: Ikar 2015
Séria: All Souls Trilogy
Diel: 3/3
Počet strán: 568
Žáner:  adult, paranormal, fantasy

Oxfordská vedkyňa, čarodejnica Diana Bishopová a vzdelaný upírí genetik Matthew Clairmont, cestovali v čase až do alžbetínskeho obdobia, aby tam našli ochranu, ale najmä odpovede na otázky, ktoré ich prenasledujú až sem: Aké temné tajomstvo kedysi odhalili čarodejnice? Prečo ho zašifrovali do tajuplnej knihy s názvom Ashmole 782, po ktorej stáročia pátrajú démoni, upíri aj samy čarodejnice?
Diana a Matthew túžia naplniť svoju lásku aj poslanie v tomto dávnom spore, ale je to takmer nemožné, lebo ťarcha minulosti ich od seba odtŕha. Oboch teraz čaká dramatický návrat z Londýna šestnásteho storočia do prítomnosti, v ktorej musia čeliť novým nebezpečným situáciám a úhlavným nepriateľom.
V dome Matthewových predkov v Sept-Tours sa stretnú so starými známymi – až na jednu závažnú výnimku. Skutočná hrozba pre ich budúcnosť však ešte len má vyjsť najavo. Keď sa tak stane, pátranie po Ashmole 782 a chýbajúcich troch stranách rukopisu nadobudne ešte väčšiu naliehavosť. Postupne – v palácoch a univerzitných laboratóriách, s využitím dávneho poznania i modernej vedy, od auvergneských pahorkov až po Benátky a všelikde inde – sa dvojica napokon dozvie vekmi strážené tajomstvo čarodejníc...

***

Prvý diel tejto série - Príbeh čarodejnice - som čítala pred niekoľkými rokmi a naozaj som si ho zamilovala. Autorka nás zoznámila s Dianou, čarodejnicou a vedkyňou, a Matthewom, upírom a genetikom, ktorí sa do seba zaľúbili, aj napriek tomu, že zákony ich sveta im to nedovoľujú. S druhou časťou - Tieň noci - som čakala, až dokedy nebudem vedieť, kedy vyjde záver trilógie. Tieň noci som prečítala minulý mesiac a páčil sa mi rovnako, ak nie aj viac ako prvý diel. Diana a Matthew cestovali do minulosti, na rôzne miesta, aby odhalili tajomstvo záhadného zväzku Ashmole 782 a aby sa Diana zdokonalila v čarodejníckom umení.

Kniha života sa odohráva opäť v prítomnosti a priamo nadväzuje na predchádzajúci diel. (Práve z tohto dôvodu som s čítaním dvojky tak dlho čakala.) Diana a Matthew sa vrátili do ich rodinného sídla v Sept - Tours a hneď na nich čaká množstvo problémov a ešte viac nebezpečenstva. V závere série sa musí všetko vyriešiť a rozhodne to nebudú mať Diana s Matthewom ľahké.

Z autorkiných kníh je cítiť, že sama je profesorkou histórie. Okrem skutočných udalostí píše aj o skutočných historických postavách (napr. v druhej časti bola samotná Alžbeta I.), ktorých charaktery  (popr. paranormálne vlastnosti) si prispôsobuje potrebám svojich príbehov.  Jej štýl písania je fantastický, na jednej strane dosť opisný, na druhej strane veľmi dynamický a za každých okolností mimoriadne pútavý a inteligentný. V jej knihách sa nenájdu žiadne naivné a hlúpe pasáže, čo sa mne veľmi páči.

Myslím si, že táto kniha (a celá séria) je skôr určená dospelým čitateľom. Nielen preto, že samotní hlavni hrdinovia sú už dospelí, ale aj kvôli celkovému štýlu písania. Nemám pocit, že by mladší čitatelia plne ocenili a dokázali pochopiť všetko, čo sa v knihe deje. Takže táto séria je jednoznačne dobrou voľbou pre tých, ktorí majú radi paranormálne príbehy, ale ktorí neuveria len tak hocičomu a rozhodne ich nezaujímajú teenagerské "problémy".

Po každej ukončenej sérii mám vždy zmiešané pocity. Na jednej strane som nadšená, že som sa dozvedela koniec príbehu, že sa všetko vysvetlilo a (vo väčšine prípadov) som spokojná, ako hlavní hrdinovia dopadli, ale na druhej strane som smutná, že sa ďalšia skvelá séria skončila a už neprídu nové knihy, ktoré by mi o jej postavách povedali niečo nové. Inak to nebolo ani v tomto prípade. Celú knihu som tŕpla, ako nakoniec autorka skončí túto vynikajúcu sériu a v rovnakom čase som chcela aj nechcela dôjsť na koniec knihy. Ale nakoniec som bola rozhodne spokojná!

Celú sériu jednoznačne odporúčam všetkými desiatimi a možno aj vám prirastie k srdcu rovnako ako mne. Občas mám pocit, že o tejto knihe sa dostatočne nevie a zaslúžila by si oveľa viac pozornosti, ale možno je to spôsobené aj tým, že je pre trochu starších čitateľov. Ja ju však nikdy neprestanem ospevovať a budem šťastná, keď si ju vďaka mne prečíta aspoň jeden človek. (Týmto pozdravujem moju kamarátku, ktorá by už konečne mohla začať prvý diel, ktorý "čírou náhodou" dostala odo mňa k narodeninám! :-*)

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Ikar.