Šepotání (Recenzia)

Autor: A. G. Howard
Originálny názov: Splintered
Vydavateľstvo: CooBoo 2015
Séria: Splintered
Počet strán: 416
Žáner:  YA, fantasy

Alyssa slyší šepotání květin a hmyzu, je to dar, který už její matku připravil o rozum. Pocházejí totiž z rodiny Aleny Liddellové, lépe známé coby Alenky z Říše divů, skutečné inspirace Lewise Carrolla, podle níž stvořil svůj proslulý fantaskní svět.
Když se matčin stav zhorší, nemůže Alyssa už svoje dědictví dál popírat a zjistí, že na těch fascinujících pohádkách, které zná z dětství, je pravdy víc, než by se mohlo zdát. Trhlinou v zrcadle se dostane do Říše divů, jež je mnohem ponuřejší, než jak ji zná z knížek, a stáhne s sebou i svého nejlepšího kamarádka a tajnou lásku Zacha. Na druhé straně už na ně čeká podezřelý, ale svůdný Morfeus a provází při jejich hledání. Ale dá se mu opravdu věřit?
Připravte se na příběh ze skutečné Říše divů!

***

Príbeh Alice v krajine zázrakov absolútne zbožňujem. Keď som bola mladšia, veľmi som mu nerozumela a práve kvôli tomu som si Alicu prečítala znova minulý rok. A zamilovala som si ju aj v knižnej, aj vo filmovej verzii. Preto bolo pre mňa Šepotání absolútny must-read.

Hlavná hrdinka Alyssa pochádza z rodu Alice Liddellovej, ktorá bola inšpiráciou Lewisa Carrolla pre napísanie Alice v krajine zázrakov. Okrem posmievania v škole zdedila aj zvláštny "dar" - počuje šepkať kvetiny a hmyz. Keďže Alyssinu matku, ktorá má túto schopnosť tiež, to už priviedlo do blázinca, Alyssa sa bojí, aby neskončila ako ona. Preto sa rozhodne uveriť všetkým zvláštnym veciam, nachádza spojitosti medzi jej životom a životom Alice z knihy, ktorá jej spôsobila toľko utrpenia a zisťuje, že Krajina zázrakov ako ju opísal Carroll síce existuje, ale je úplne iná, ako ju všetci poznáme.

V prvom rade mi nedá nespomenúť tú absolútne dokonalú obálku. Naživo je ešte stokrát krajšia ako na obrázku (čo je veľmi ťažké si predstaviť, ale naozaj to tak je). A to ani nehovorím o celkovom prevedení knihy (už samotné zelené písmo v celej knihe je absolútne úžasné!!). Jednoznačne patrí Šepotání medzi najkrajšie knihy, aké mám v mojej knižnici. Už len pre tú obálku sa oplatí mať ho doma.

Čo sa týka príbehu, tak ten do bodky splnil moje očakávania a v mnohých ohľadoch ich dokonca predčil. Autorka síce čerpala z pôvodnej Alice a celý príbeh je zasadený do Krajiny zázrakov, ale to neznamená, že by kniha nebola originálna. Alyssa sa totiž dostala do Krajiny zázrakov, ktorá nebola taká, ako očakávala. Dostala sa do úplne nového sveta, kde je všetko tak trochu postavené na hlavu (áno, dokonca ešte viac ako v pôvodnej verzii) a odkiaľ sa nedá len tak jednoducho vrátiť domov. A napriek tomu, že viem, ako skončila Alica, do poslednej chvíle som bola zvedavá, ako autorka knihu ukončí. A podarilo sa jej to na výbornú.

Alyssa je taká modernejšia a punkovejšia verzia Alice, čo je vlastne celkom pochopiteľné. Napriek tomu, že mi v niektorých situáciach nesedelo jej správanie, v konečnom dôsledku som si ju veľmi obľúbila, rovnako ako všetky postavy, ktoré v knihe vystupujú. Inak to ani nešlo. Či už sa to týka Zacha (najlepšieho priateľa Alysson z reálneho sveta), Morfea (najlepšieho priateľa Alysson z podzemného sveta) alebo všetkých ďalších bytostí z podzemnej ríše. každý z nich mal v príbehu svoje miesto.

Dalo by sa povedať, že Šepotání je knihou o tom, čo by bolo, keby Alica vyrástla a vrátila sa do podzemia ako skoro dospelá, a videla by ten svet inak, ako pred rokmi, keď sa naň pozerala detskými očami. Preto si myslím, že pre milovníkov Alice v krajine zázrakov je toto absolútne povinná kniha. A aj tí, ktorí ste Alicu nečítali, skúste si prečítať Šepotání, možno práve vďaka nemu sa stanete fanúšikmi aj originálnej verzie. Osobne sa už neviem dočkať druhého dielu, ktorý by mal vyjsť v lete (ak sa nemýlim) a určite sa k tejto sérii budem vždy rada vracať.

P.S.: Čo sa týka toho všetkými kritizovaného ľúbostného trojuholníka, v tomto prípade som to vôbec neriešila a neprekážal mi, pretože mi príde logické, že tak ako má Alysson svoje dve stránky (jedna jej časť patrí do skutočného sveta a druhá zasa do magického), ťahá ju to aj k dvom úplne odlišným ľuďom. Podľa mňa, to s kým skončí závisí od toho, kde sa rozhodne zostať. Zatiaľ sa však ešte neviem rozhodnúť, komu fandím viac, takže sa nechávam absolútne prekvapiť, kde a s kým Alysson skončí. :)