Vymyslela som si ťa (Recenzia)

Autor: Francesca Zappia
Originálny názov: Made You Up
Vydavateľstvo: Yoli 2015
Počet strán: 352
Žáner:  contemporary, YA

Stredoškoláčka Alex je schizofrenička a každý deň zvádza ťažký boj, aby rozoznala skutočnosť od halucinácie. Napriek ťažkému ochoreniu je Alex pevne odhodlaná zachovať si zdravý rozum a ísť na vysokú školu. Vernými spoločníkmi na jej neľahkej ceste sú fotoaparát, magická guľa a jej mladšia sestra Charlie, ktorá ako jediná pri nej stojí za každých okolností.
Všetko sa vyvíja nádejne, ale potom sa začne nový školský rok a ona stretne Milesa, chalana, pri ktorom sa jej rozbúši srdce. Je naozaj skutočný? Nevymyslela si ho? Skôr ako spozná pravdu, nájde si nových priateľov, povymetá večierky, zamiluje sa a zažije všetky slasti a strasti tínedžerského života. Alex je naučená žiť vo svojom svete. Zvládne aj ten náš?

***

Hlavná hrdinka Alex trpí schizofréniou a paranojou. V jej svete sa vyskytuje množstvo vecí, farieb,  predmetov, javov, príhod, ktoré môžu, ale nemusia byť skutočné. Často jej naháňajú strach, preto sa u nej rozvinula aj paranoja. Stále sa bojí a podozrieva takmer úplne každého. Avšak o svojich problémoch vie a snaží sa zapadnúť do "normálneho" sveta. Pomáha jej pri tom fotoaparát - keď vidí niečo zvláštne, odfotí si to a podľa fotografií vie, či sa to naozaj stalo alebo nie. Nikto okrem rodičov a malej sestry, ktorá je pre ňu najväčšou oporou, nevie, že je chorá a keďže Alex chce normálne žiť, rozhodne sa zapojiť do normálneho života - chodiť do školy, nájsť si kamarátov a prácu. Avšak normálny a skutočný život nie je ľahký, obzvlášť, keď neviete rozoznať, či skutočný naozaj je.

Kniha Vymyslela som si ťa ma zaujala nielen nádhernou obálkou (ktorá je naživo ešte krajšia), ale hlavne anotáciou. Mám rada zvláštne knihy, nad ktorými človek musí aj trochu rozmýšľať a kniha o schizofreničke je na to ako stvorená. Nikdy som nič podobné nečítala a bola som veľmi zvedavá, ako si s touto ťažkou témou autorka poradila.

Môžem povedať, že štýl, akým bola kniha napísaná, sa mi veľmi páčil a po predchádzajúcom sklamaní mi táto kniha naozaj zlepšila náladu. Obávala som sa, či to nebude príliš smutné alebo depresívne, ale moje obavy sa nepotvrdilli, keďže auotrka dokázala knihu o schizofrénii napísať odľahčene bez toho, aby tému zľahčila alebo inak zosmiešnila. Naozaj sa mi celá kniha veľmi páčila, aj keď v niektorých situáciach bolo pre mňa ťažké pochopiť a vcítiť sa do Alex, pretože je pre mňa nepochopiteľné, ako schizofrenik môže celú skutočnosť vidieť úplne inak. Napríklad, ako môže pochybovať, že niekto je skutočný, keď ho vidia aj ostatní. Rozumiem, že to teda možné je (teda že si predstavuje nielen danú osobu, ale aj reakcie ostatných), ale skrátka je to pre mňa trochu  nepochopiteľné. Ale paradoxne sa mi páčilo aj to, že tomu trochu nerozumiem, že tá hranica medzi skutočnosťou a výmyslom je naozaj veľmi tenká.

S odstupom času sa mi táto kniha páči ešte viac ako tesne po dočítaní. Pre mňa bola veľmi originálna a nezvyčajná a užila som si ju od prvej po poslednú stránku. A musím povedať, že sa mi naozaj veľmi páčil koniec, čo sami zasa až tak často nestáva. Neviem si predstaviť lepší záver tejto knihy. Rozhodne ju odporúčam všetkým fanúšikom súčasných YA kníh, ale aj všetkým ostatným, ktorí majú radi trochu zvláštne príbehy. Myslím, že to neoľutujete. Sama teraz rozmýšľam, prečo som knihe dala "len" 4 hviezdičky. Meniť to nebudem, ale rozhodne je to nadpriemerne dobrá kniha. A myslím, že by z nej bol aj celkom zaujímavý film.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu  Ikar.