Zabijak Anders a jeho priatelia (a sem- tam nejaký nepriateľ) (Recenzia)

Autor: Jonas Jonasson
Originálny názov: Mördar-Anders och hans vänner (samt en och annan ovän)
Vydavateľstvo: Ikar 2016
Počet strán: 304
Žáner:  fiction

Čo sa stane, keď sa stretnú neveriaca farárka, recepčný z bývalého bordelu a slávny národný zabijak? Táto nesvätá trojica v dobrom aj zlom otrasie celým Švédskom.
Farárka Johanna Kjellanderová nadobro opustila kazateľnicu. Stalo sa tak narýchlo, keď ju kongregácia odsúdila a hádzali do nej spevníky. Nikdy si to povolanie sama nezvolila, donútili ju. Má preto ťažké srdce rovnakým dielom na nebeského aj na vlastného otca.
Per Persson sa tešil na miliónové dedičstvo, lenže majetok deda, konského handliara, sa akosi rozplynul v dyme z dieselových motorov. A tak sa teraz živí ako zle platený recepčný v treťotriednom hoteli, bývalom bordeli.
Vyhnaná farárka náhodou stretne na lavičke v parku recepčného. Obaja sa cítia podvedení predchádzajúcim pokolením a nemajú preto problém podvádzať iných.
Osud im do cesty privedie trochu naivného, svojsky dobrosrdečného, zato poriadne srditého muža. Volá sa Johan Andersson a práve ho prepustili z väzenia, kde si odpykal trest za tri vraždy. Robí, čo môže, ale zarobí málo a alkohol je drahý. Farárka a recepčný sa postarajú o to, že zakrátko sa Zabijak Anders stane známym v celom Švédsku. Títo traja vytvoria nesvätú trojicu a pustia sa do veľmi výnosnej, no úplne pochybnej obchodnej činnosti. Všetko by šlo ako po masle, keby im to gróf, grófka, samotný Pán a jeho Syn tak prekliato neskomplikovali...
Zabijak Anders je typická jonassonovská bizarná postavička, podobne ako storočný starček a múdra analfabetka. Ich príbehy pobavia aj rozosmejú, ale do literatúry vstúpili najmä preto, aby sme hlbšie vnímali svet, ktorý nás obklopuje, a robili ho lepším.

***

Po skvelom Starčekovi a naozaj perfektnej Analfabetke, ktorá sa mi páčila ešte oveľa viac, som sa naozaj tešila na ďalšiu knihu od Jonassona. Predpokladala som, že opäť to bude niečo veľmi nepravdepodobné, ale zároveň skvelé a vtipné. Na prvý pohľad kniha vyzerá presne tak dobre, ako jej predchodkyne. Pekná obálka, ktorá ladí k obom predchádzajúcim a predlhý názov, na čo sme si už pri autorových knihách zvykli.

Avšak moje očakávania a nádeje, aká bude kniha výborná, ostali tentokrát nesplnené. Síce autor opäť napísal nepravdepodobný príbeh, ale tentokrát vo veľmi zlom slova zmysle. Zabijak Anders sa zaradil k najväčším knižným sklamaniam v mojom živote. Stále mi to akosi nejde do hlavy, ako to je možné, keď ma autor už dvakrát presvedčil, že jeho štýl písania mi sedí a jeho knihy stoja za prečítanie, Tentokrát som nenašla v knihe ani humor, ani žiadny zmysel, za to som však našla množstvo dôvodov, prečo sa mi kniha nepáčila.

Samotná zápletka knihy je dosť chabá, resp. žiadna a nedáva absolútne žiadny zmysel. Recepčný Per je životom znechutený človek, ktorý prežíva len vďaka zotrvačnosti. Farárka Johanna, ktorá neverí v Boha, nenávidí celý svet. Zabijak Anders, ktorého práve pustili z väzenia, nevie, čo iné so životom a jeho najlepší priateľ je alkohol. Títo traja sa stretnú a spolu založia firmu na profesionálne zlámanie rúk, nôh, sánok a podobne. Viem, že aj v predchádzajúcich knihách bolo množstvo nadsadených vecí, ale tu mi už chýba akékoľvek minimum logiky. Ako je možné, že Zabijak Anders a jeho "firma" sa stali mediálne známymi po celej krajine a nikto s tým nič nerobí? Toľko ublížení na zdraví a žiadna polícia, žiadne sťažnosti, žiadne žaloby, práve naopak, z Andersa sa stal populárny človek. Naozaj neviem, v ktorej vyspelej krajine (a naviac vo Švédsku) by sa toto tolerovalo.

Ďalšia vec, ktorá mi v príbehu neskutočne vadila, je neustále narážky a uťahovanie si z kresťanstva, Boha, biblie, atď. Sama by som vedela spísať dlhý zoznam, čo sa mi na cirkvi a kresťanstve nepáči, ale prečo to nasilu pchať do kníh, navyše spôsobom, ktorý je dosť nevhodný? Aký to má zmysel?  V knihe podobných "vtipov" nájdete naozaj veľa. Pravdepodobne to bol autorov zámer, ironizovať a zosmiešňovať náboženstvo, ale, bohužiaľ, robil to štýlom, ktorý bol skôr otravný a trápny, nie vtipný.

Naozaj som sa snažila dať knihe šancu, aby ma presvedčila, že možno nebude taká zlá, ale, bohužiaľ, to sa nestalo. Žiadne ďalšie autorove knihy zatiaľ nevyšli, ale aj keby sa tak stane, pravdepodobne po nich už nesiahnem. Ak ste čítali Zabijaka Andersa, určite mi dajte vedieť, či sa vám páčil alebo nie. Veľmi by ma zaujímali vaše názory na túto knihu.