Špecialistka (Recenzia)

Autor: Stephenie Meyer
Originálny názov: The Chemist
Vydavateľstvo: Egmont 2018
Počet strán: 528
Žáner:  YA, thriller

Špionážny thriller od autorky bestsellerovej Twilight ságy.
Pracovala pre tajnú vládnu jednotku ako špecialistka na vypočúvanie. Vie toho príliš veľa a pre oddelenie sa stala rizikom, ktorého sa treba zbaviť. Bez varovania sa na ňu začína lov. Nezostal jej nikto, komu by mohla veriť... Nikde nezotrvá dlho, pohotovo mení identity. Ak si chce zachrániť život, musí splniť poslednú úlohu. Čaká ju najťažší boj jej života. Spoznáva pri tom muža, ku ktorému ju pripútajú city, a musí urobiť všetko pre to, aby obaja zostali nažive.
***

Po dlhšom čase sme sa od Stephenie Meyerovej konečne dočkali novej knihy. Jej predchádzajúce knihy – sériu Súmrak a knihu Hostiteľ – určite nemusím nikomu predstavovať. Kto ich čítal a zamiloval si ich, netrpezlivo očakával jej Špecialistku. Je to vybočenie z jej štandardnej tematickej zóny, pretože sa jedná o špionážny thriller a žiadne fantasy alebo sci-fi. Mám však pocit, že nech už sa Stephenie pustí do hocijakého žánru, vždy to bude rozprávačsky zvládnuté perfektne. Štýl, akým píše, musí pritiahnuť takmer každého čitateľa.

Je vidieť, že si autorka dala záležať na detailoch. Mala určite veľa naštudované v oblasti chémie, zdravotníctva, vojenstva a zbraní. Takéto podrobné, ale jednoduché a zrozumiteľné opisy podporovali reálnosť príbehu a aj nezainteresovaného čitateľa dokázali uviesť do danej problematiky. Tieto informácie sú sprostredkované celkom prirodzene aj pre tých, ktorí bežne takýto žáner nečítajú. Tí, ktorí majú radi Stephenie Meyer, ale thrillery veľmi nečítajú a obávajú sa do knihy pustiť, nemusia mať žiaden strach. Ide tu o dobre vymyslenú, zároveň však veľmi jednoduchú zápletku. Čitatelia však dostanú predovšetkým veľkú dávku romantiky. Takže zaľúbené srdiečka zaplesajú a čítanie si určite užijú.

Keďže ja špionážne knihy veľmi nečítam, pre mňa bola táto kniha originálna a užila som si ju. Predstavovala príjemné spestrenie v mojej čitateľskej zóne. Je pravda, že v knihe sa miestami v podstate nič nedialo a celé to bolo o tom, ako hlavná hrdinka buď niekam uteká alebo sa niekde skrýva. Veľmi sa mi však páčilo, ako po sebe zametala stopy a všetky jej prípravy a opatrenia na záchranu života. Niekedy som mala pocit, že dej zostal na bode mrazu a stáva sa rozvláčnym, ale Stephenie to vedela v pravú chvíľu napraviť a do príbehu zakomponovať prvok/postavu, ktorý tomu opäť dodal správne smer.

Kto má Stephenie Meyer rád, nech neváha a do knihy sa pustí. Jej rozprávačský talent je nepopierateľný. Ak ste sa však zamilovali do Hostiteľa (tak ako aj ja) a čakáte niečo rovnako úžasné, odporúčam trochu schladiť svoje nadšenie. Aspoň u mňa sa Špecialistka nevyšplhala až na úroveň jej predchádzajúcej knihy. Trojicu z Hostiteľa - Melanie, Jareda a Iana som si úplne zamilovala a samozrejme netvrdím, že trojica zo Špecialistky – Alex, Daniel a Kevin nebola sympatická. Naopak, sú a veľmi!  Ale pravdepodobne na nich po nejakom čase zabudnem. Dôvodom je možno fakt, že ich pevný vzťah sa vyvinul takpovediac zo dňa na deň. Romantickým dušiam sa to možno bude zdať prirodzené a normálne. Mne, realistke, sa to zdá nepravdepodobné, urýchlené a neuveriteľné. Ide tu ale o veľmi vypäté životné situácie, kedy sa človek môže správať nepredvídateľne a nečakane, takže to majú Alex a Daniel prepáčené.

Napriek mojim malým výčitkám na adresu tejto knihy, som veľmi rada, že Stephenie opäť niečo vydala a jej knihu som mala možnosť prečítať si. Páčila sa mi a aj keď by som z nej zoškrtala takých 100 strán, jej čítanie mi ubehlo neskutočne rýchlo a strávila som s ňou krásny víkend.