Zlomení anjeli (Recenzia)

Autor: Gemma Liviero
Originálny názov: Broken Angels
Vydavateľstvo: Ikar 2018
Séria:
Počet strán: 472
Žáner:  vojnový román

Mladá Elsi, uväznená v lodžskom gete, zistí, že jej matka šla zo zúfalstva na potrat a čelí bezvýchodiskovej situácii. Elsi sa pripojí k odbojovej skupine, sabotujúcej jestvujúci režim, čím ohrozí vlastný život.
Plavovlasú modrookú Matildu odtrhnú od rodiny v Rumunsku a odvlečú do Nemecka, kde sa ju pokúšajú pretvoriť na dokonalé árijské dieťa.
Willem, vysokopostavený nacistický lekár, mienil zachraňovať životy, no pracuje v gete aj v Osvienčime. Keď je svedkom nepredstaviteľných ukrutností, zapochybuje o svojej úlohe. Podľa príkazov nemá liečiť, ale zabíjať.
Zatiaľ čo Hitler obracia Európu naruby, aby vytvoril čistú nemeckú rasu, životy týchto troch zlomených duší, ktoré náhoda spojí dovedna, sa prelínajú. Iba láska a obetavosť môžu ich srdcia zase zaceliť.

***

Je veľa ľudí, ktorí sa zaujímajú o našu, nie až tak dávnu, neslávnu históriu druhej svetovej vojny. Buď sú takí, čo sa zaujímajú len o fakty, alebo takí, ktorí majú síce radi fakty, ale radšej zabalené do príbehu a siahnu tak po beletrii, alebo nakoniec tu máme takých, ktorí čítajú o vojne úplne všetko. Ja patrím do druhej skupiny. O hrôzy vojny sa zaujímam, ale mám rada, keď si zároveň so získavaním vedomostí môžem dopriať aj čitateľský zážitok a dobrý príbeh. Nielen holé fakty pozostávajúce z mien, miest a čísel. A povedzme si na rovinu, vojnové príbehy sú takmer vždy veľmi dobre napísané, veľmi silné a plné emócií. Treba sa na ne možno trošku psychicky pripraviť a naladiť, aby sme neupadli do absolútnej depresie.  Ale myslím si, že je dobré ich čítať a pripomínať si, čo sa len pred pár desaťročiami dialo na našom území a čoho sú niektorí ľudia schopní. Nielen zverstiev, ale aj tých krásnych, obetavých vecí.

Ja osobne dávam prednosť v tomto žánri skutočným príbehom. Kniha je tým pre mňa ešte silnejšia a emotívnejšia. Viac sa zžijem s postavami, viac s nimi súcitím a po dočítaní sa cítim oveľa vyčerpanejšia, ako keď viem, že je príbeh iba fikcia. Každá situácia, každý čin sa ma ešte viac dotkne, keď viem, že je niekde na svete alebo bol človek, ktorý toto naozaj zažil. Niekedy je na neuverenie, čo všetko dokáže zvládnuť jedna ľudská bytosť. A aj keď príbeh Zlomení anjeli od Gemmy Liviero je napísaný práve ako fikcia, verím, že autorka si tematiku dobre naštudovala, čerpala z rozprávania skutočných postáv a opísala hrôzy, ktoré sa nielen Židom, ale aj árijcom skutočne diali.

Vojna je tu rozobratá z troch uhlov pohľadu, podľa toho, kto danú kapitolu rozpráva. Prvým je pohľad poľského dievčaťa Elsi. Je dcérou Židovky a spolu s matkou a postihnutou sestrou ich odviedli do poľského ghetta. Nerozumie, prečo tu musia takto živoriť a zo všetkých síl sa snaží zachovať si statočnosť, zdravý rozum a ľudský súcit. Snaží sa zo všetkých síl so situáciou niečo urobiť, pomáha bezbranným aj za cenu, že bude vypočúvaná a chytia ju. Nedokáže len tak nečinne čakať, čo bude a či sa to vôbec niekedy skončí. Druhým pohľadom je pohľad árijca. Nemeckého lekára Willema, ktorý v ghette žije s manželkou a pracuje tam ako lekár. Má veľmi vplyvného otca, ktorého musí poslúchať, ak chce svojej rodine zabezpečiť bezpečnosť a dobrú životnú úroveň. Síce chce ľuďom naozaj pomáhať, ale nariadenia z veliteľstva v Nemecku sú iné, v rozpore s jeho svedomím. Vidíme tu jeho vnútorný boj. Postupne odhaľuje zverstvá, ktoré páchajú Nemci, nesúhlasí s nimi, ale zároveň vidí, že keď sa nepodriadi, začnú mu skutočné problémy. Dobré činy koná potajomky a nezostáva mu nič iné, len čakať, či budú alebo nebudú odhalené. Posledným pohľadom je pohľad 9-ročného dievčatka Matildy. Otec bol Nemec, ale matka Rumunka. Má árijské črty, ale cigánsku, temperamentnú povahu. Nemci ju vytrhnú z jej rodiska a odvezú do nemeckého ústavu na preskúmanie árijského pôvodu. Ak testom prejde, bude vychovávaná v duchu nemeckých ideálov a dobre poslúži na šírenie árijskej rasy. Síce spĺňa podmienky vyššej rasy, ale aj tak s ňou zaobchádzajú ako s menejcennou.

Sledujeme silné príbehy týchto troch ľudí, ktoré sa postupne prepletú. Spoznáme tri silné osobnosti a ja som si nevedela vybrať, ktorá mi je najsympatickejšia a najbližšia. Každá bola okúzľujúca a inšpiratívna iným  spôsobom. Samotné ich spoločné prepletenie bolo možno neuveriteľné a prekombinované, plné zvláštnych náhod, ale neuberá to na sile udalostí, ktoré sa okolo nich diali. Tie boli skutočné a na tie by sa mal čitateľ zamerať predovšetkým. Ako vplývali na ľudí, čo napáchali a zničili život miliónom ľudí. Tu je priestor na to, uvedomiť si, čo je v živote skutočne dôležité a aké vlastnosti je potrebné si na iných ceniť.

Zlomení anjeli je kniha, ktorá nám predkladá obraz o tom, že vo vojne netrpeli len Židia, ale aj Nemci. V snahe prežiť a uchrániť nielen seba, ale aj svoju rodinu nekonali vždy tak, ako im kázalo srdce, ale tak, ako im kázal rozum.  Malými vzburami však dokázali veľké veci. Veď zachrániť čo i len jeden ľudský život je obdivuhodná vec.